Laureaci 30. WFF
19:57Jubileuszowy, 30. Warszawski Festiwal Filmowy dobiega końca. Wczoraj ogłoszono werdykty jury konkursowych oraz wręczono nagrody laureatom. Kto stanął na podium? Które tytuły uzyskały poparcie branży filmowej?
W najistotniejszej kategorii, czyli Konkursie Międzynarodowym, przyznano 3 nagrody. Jury w składzie: Sepideh Farsi (Iran), Yevgeny Gindilis (Rosja), Uberto Pasolini (Wlk. Brytania), Olena Yershova (Ukraina) i Janusz Zaorski (Polska) wręczyło:
Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa filmowi THE COFFIN IN THE MOUNTAIN / BINGUAN w reżyserii Xin Yukuna (Chiny)
"Za wielowymiarowość narracji i subtelność w posługiwaniu się czarnym humorem, Główną Nagrodę 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego otrzymuje film THE COFFIN IN THE MOUNTAIN ze specjalnym wyróżnieniem dla Lu Nifan (autora oryginalnego tekstu) oraz Feng Yuanlinag i Xin Yukun (autorów scenariusza)."
(Źródło: meniscuzine.com)
Nagrodę za Najlepszą Reżyserię Ognjenowi Sviličić, za film THESE ARE THE RULES / TAKVA SU PRAVILA (Chorwacja, Francja, Serbia, Macedonia)
"Za głęboką wrażliwość i mistrzowską konsekwencję w ukazaniu ludzkiej walki przeciwko biurokracji i znieczulicy."
Specjalną Nagrodę Jury ZESPOŁOWI AKTORSKIEMU w filmie CARMINA Y AMEN / CARMINA & AMEN , reżyseria Paco León (Hiszpania)
"Dla obsady filmu Carmina i Amen (Carmina & Amen), gdyż cały zespół aktorski zasłużył na zbiorową nagrodę, spisując się znakomicie w bardzo trudnej umiejętności gry w czarnej komedii."
(Źródło: makingofezine.com)
W Plebiscycie Publiczności 30. WFF, odbywającym się po raz dwudziesty ósmy, zwyciężyły następujące filmy:
W kategorii filmów fabularnych Co robimy w ukryciu / What We Do in the Shadows, reż. Jemaine Clement, Taika Waititi (Nowa Zelandia)
W kategorii filmów dokumentalnych Rozdroże / Crossroads / Perekrestok, reż. Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja)
W kategorii filmów krótkometrażowych Joanna, reż. Aneta Kopacz (Polska)
W kategorii filmów dla dzieci Kapitan Rybka / Captain Fish, reż. John Banana (Francja)
Jury w składzie: Ozan Açiktan (Turcja), Hawa Essuman (Kenia), Jan Komasa (Polska) przyznało nagrody dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmom:
HOW TO STOP A WEDDING / HUR MAN STOPPAR ETT BRÖLLOP, reżyseria Drazen Kuljanin (Szwecja)
"Za prostą elegancję skrywającą wielowarstwową strukturę, która urzeka jednoczesną lekkością i głębią potraktowania tematu."
oraz
THE LESSON / UROK, reżyseria Kristina Grozeva, Petar Valchanov (Bułgaria , Grecja)
"Za przemyślaną i błyskotliwą eksplorację ludzkiej dumy oraz perfekcyjną reżyserię."
W kategorii "Wolny Duch" jury przyznało kazachstańskiemu filmowi THE OWNERS / UKKYLIKAMSHAT, reżyseria Adilkhan Yerzhanov
oraz
Wyróżnienie filmowi BEFORE I DISAPPEAR, reżyseria Shawn Christensen (USA ).
"Za udaną próbę połączenia kina głównego i niezależnego nurtu."
Natomiast w Konkursie Dokumentalnym nagrodzono rumuńską produkcję TOTO AND HIS SISTERS / TOTO SI SURORILE LUI, reżyseria Alexander Nanau
"Doceniamy jego mistrzowską reżyserię, doskonałą dramaturgię, intymność z jaką pokazuje bohaterów i sposób w jaki przedstawia problemy społeczne, pozostając inspirującym"
zaś Wyróżnienie trafiło do filmu CROSSROADS / PEREKRESTOK reżyseria Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja)
"Za franciszkańską filozofię oraz umiejętność reżyserki do stworzenia potężnego efektu skromnymi środkami."
W Konkursie Filmów Krótkometrażowych jury przyznało następujące nagrody:
- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – CUPCAKE, reżyseria Jane Magnusson (Szwecja)
"Za mocną historię i szczere, intymne podejście do postaci i ich relacji, wsparte świetnymi zdjęciami i grą aktorską"
- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – THE TIDE KEEPER, reżyseria Alyx Duncan (Nowa Zelandia)
"Za niesamowitą atmosferę w onirycznej scenerii i wizualnie uderzający, intymny film z wyważonym wykorzystaniem animacji"
- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – DRAMA, reżyseria Guan Tian (USA)
"Za inteligentne posługiwanie się językiem filmowym, który łączy prostą zabawną historię ze świetną choreografią i wyrazistymi postaciami"
- Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – MY DAD'S A ROCKER, reżyseria Zuxin Hou (Chiny)
"Za rzucenie światła na inspirującego człowieka, którego historia ukazuje prawdziwe znaczenie Rocka i Życia, dzięki rzetelnemu podejściu reżysera"
Nagrodę FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) jury przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej, którym został mołdawski WHAT A WONDERFUL WORLD / CE LUME MINUNATĂ, reżyseria Anatol Durbală.
"Jury pragnie wyrazić uznanie dla reżysera, którego debiut fabularny obiecuje wiele swoją pilnością i intensywnością opowiadania; pochodzi przy tym z kraju, który od czasu uzyskania niepodległości w 1991 roku praktycznie nie ma przemysłu filmowego. Zwodniczo zmienny, oparty na scenariuszu bycia w-złym-miejscu-w-złym-czasie, film ten splata ze sobą wydarzenia gwałtownych, masowych protestów młodej generacji, dla której nadszedł czas pokazania gniewu i straty zaufania do skorumpowanego i patrzącego w przeszłość rządu, prowadząc tym samym nieświadomego bohatera do szokującego punktu kulminacyjnego."
Nagrodę Jury Ekumenicznego otrzymał film IN THE CROSSWIND / RISTTUULES w reżyserii Martti Helde (Estonia )
"Film jest filmowym requiem. Erna jest Estonką, która pisze listy do swojego męża opowiadające historię jej deportacji na Syberię. Umiejętnie wykorzystując możliwości techniczne, zwłaszcza w postaci spaceru pomiędzy żywymi rzeźbami, reżyser przenosi tę opowieść do wyższego wymiaru - kontemplacji cierpienia, ludzkiej godności i nadziei poprzez mistrzowskie zestawienie obrazów, słów i muzyki. Requiem dla wszystkich niewinnych ludzi z Europy Wschodniej, którzy cierpieli lub zginęli od tyranii Sowietów. Nie wolno nam zapomnieć..."
Ostatnie wyróżnienie - nagrodę NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego jury przyznało najlepszej produkcji azjatyckiej w programie WFF, a został nią film SIZDAH / 13, reżyseria Hooman Seyedi (Iran )
"Za śmiałe podejście w przedstawieniu tematu młodych ludzi w kinie irańskim i za wyjątkowy styl w ukazaniu społecznego gniewu i problemów relacji płci poprzez portret rodziny."
0 komentarze